تاریخچه شکل گیری ورزش فوتبال

معمولا هر چیزی یک آغاز و پیشینه‌ای دارد. ورزش‌های موجود در دنیا هم از این امر مستثنی نیستند. یکی از این ورزش‌ها، بازی فوتبال است. فوتبال ( football ) یک ورزش تیمی است و به عنوان محبوب‌ترین ورزش در بیشتر کشور‌های جهان شناخته می‌شود. این ورزش در زمینی مستطیلی شکل با پوشش چمن طبیعی یا چمن مصنوعی صورت می‌گیرد. ورزش‌ فوتبال در کشورهایی که آغازگر فوتبال بودند، نام‌های مختلف داشت. این بازی‌ها در چین (تسوچو)، در ژاپن (کمری) و در یونان و امپراتوری روم (هارپاستوم) نامیده می‌شد.

تاریخچه فوتبال

شرایط ورزش فوتبال

ورزش فوتبال شامل دو تیم است که هر تیم دارای 11 بازیکن است که یکی از آن‌ها در دروازه قرار می‌گیرد و بقیه بازیکنان با توجه به استراتژی بازی در نقاط مختلف زمین قرار می‌گیرند. بازیکنان ورزش فوتبال به مدافع، مهاجم و هافبک تقسیم می‌شوند. داوری مسابقه فوتبال بر عهده چهار داور است و هر تیم حداقل دارای یک سرمربی، یک مربی و یک مربی دروازه بان است. همچنین تیم فوتبال دارای تعدادی بازیکن ذخیره است که در میان بازی با بازیکن‌های درون زمین می‌توانند تعویض شوند.

فوتبال را کدام کشور اختراع کرد؟ انگلیس یا چین؟

اصطلاح فوتبال ( football ) برای نخستین بار توسط مردم بریتانیا ابداع شد. ریشه این ورزش محبوب و تیمی به اواخر سال 1800 میلادی باز می‌گردد. در انگلیس بیش از 200 سال قبل مردم در خیابان فوتبال بازی می‌کردند. این ورزش در قرن 14 میلادی در انگلستان به قدری محبوب شد که طرفداران زیادی داشت و با اینکه پادشاه انگلیس آن را غیرقانونی اعلام کرده بود، با توجه به علاقه مردم به این ورزش بعد از مدتی، ورزش فوتبال را قانونی اعلام کرد. در سال 1823 فوتبال رسمیت یافت و در سال‌های  1848 این بازی در سطح انگلستان یکپارچه شد.

چینی‌ها هم ادعا می‌کنند که سرزمین آن‌ها خانه باستانی و اولیه ورزش فوتبال است. دوران طلایی فوتبال چین همزمان با سلسله سونگ، اواسط قرن دهم تا اواخر قرن سیزدهم میلادی بود. چینی‌ها در اصطلاح عامیانه فرهنگ خودشان این بازی را (توپ زدن با پا) می‌نامیدند. این ورزش بخشی از فرهنگ و تفریح آنان محسوب می‌شد که هرکدام  این بازی را به شیوه خودشان انجام می‌دانند. هدف از این بازی وارد کردن توپ به دروازه بود. چینی‌ها اعتقاد داشتند، این بازی برای تقویت قدرت بدنی ، کمک به هضم غذا و برای فراموشی نگرانی روزانه بسیار موثر بود. چینی‌ها با اینکه ادعای زیادی در پیشینه ورزش فوتبال دارند، اما سطح فوتبال در کشور آن‌ها هنوز در رده پایینی است.

تاریخچه فوتبال

پیشرفت‌های دیگر بازی فوتبال در دهه 1850    

در اواخر دهه 1850، باشگاه‌هایی جهت انجام انواع بازی فوتبال در کشور‌های انگلیسی زبان شکل گرفت. در ابتدا ورزش فوتبال در باشگاه شفیلد انجام می‌شد که به عنوان قدیمی‌ترین باشگاه انجمن فوتبال معروف است. قانونی که در این باشگاه ثبت شد، به بازیکنان اجازه داده می‌داد، به توپ با دست ضربه بزنند. همچنین به هیچ عنوان در این باشگاه قاعده آفساید وجود نداشت و بازیکنان مهاجم مجاز به قرار گرفتن دائم در کنار دروازه حریف بودند.

آیا فوتبال متعلق به ایران است؟

اخیرا ادعا شده است که بازی فوتبال در زمان کوروش کبیر در ایران ابداع شده است. اما همان طور که مطرح شد، پیشینه فوتبال به چینی‌ها بر می‌گردد. به اعتقاد محققین امور ورزشی، چینی‌ها در قرن‌های دوم و سوم پیش از میلاد فوتبال را اختراع کردند.

تاریخچه فوتبال

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه